Tip 2. Beweeg

Je bent veel meer thuis en dat maakt het moeilijk om voldoende te bewegen. Minder bewegen is niet alleen slechte voor je lichaam, maar ook voor je welbevinden en je levenskwaliteit. Bewegen helpt stress te verminderen, geeft je energie en houd je hoofd fris. 

Probeer elke week minimaal 150 minuten matig intensief te bewegen of 75 minuten energiek intensief.  Dat komt op iets meer dan 20 minuten per dag. 

Zoek een wandelbuddy

Tip van Rudy, loketmedewerker van Blinken! Combineer beweging en sociaal contact. Zoek een vaste wandelbuddy. Wees voorzichtig tijdens jullie uitstap. Houd je aan alle voorschriften. Houd zeker 1,5 meter afstand van elkaar.   

Er is een mooi wandelpad dat vertrekt op de parking van de Aveve en dat gaat naar het restaurant Grand Bazaar achter de Carrefour.  Hier is het nog een stukje ‘wilde’ natuur waar onkruid welig mag tieren en je dus mooie bloemetjes vindt.

Ga op berenjacht

Tip van Sonja van de Gezinsbond! Ga met je kinderen op ‘berenjacht’ in Merksem. Er zijn talloze beren verstopt achter de ramen.

Ga ze zoeken en maak er een wedstrijdje van: hoeveel bruine beren zie je, hoeveel grote beren en hoeveel kleine, hoeveel beren staan er op de eerste verdieping...?

Beweeg in huis

Tip van Sus van tWinkeltje! Merksem is rijk aan mooie parken en groene hoekjes. 

Maar wandelen en bewegen kan ook in huis. En het kan zeer eenvoudig zijn. 

Wandel door je huis, terwijl je aan het telefoneren bent in plaats van te gaan zitten. Zet je computer op de eerste of tweede verdieping en verplicht jezelf zo vaker trappen te doen. Loop wat vaker op en af als je iets uit de berging haalt. Ook je huis poetsen is een goede work-out.