Tip 1. Eet gezond

Je bent meer binnen en beweegt minder. Dan kan er voor zorgen dat je minder energie hebt. Gezond eten zorgt voor meer energie. 

  • Plantaardige producten zijn de basis van elke maaltijd. Een gezonde maaltijd bevat groenten, fruit, volle granen (volkorenbrood, havermout, bruine rijst en volkorenpasta) en peulvruchten.
  • Beperk het gebruik van dierlijke producten. Je moet ze niet volledig schrappen, maar kleine porties volstaan. 
  • Drink vooral water bij de maaltijd. Dat mag gewoon water van de kraan zijn. Dat is even gezond als water uit flessen. Drink weinig frisdrank en alcohol. 
  • Eet op vaste tijdstippen en eet samen met het hele gezin
  • Zit aan tafel, eet langzaam en geniet ervan. Zo stop je op tijd en overeet je je niet. 
  • Bewaar gezonde dingen, zoals fruit en groenten in het zicht. Bewaar snoep in een kast. 

Op zoek naar inspiratie? 

Tip van Koen van Merksemdok!

Op www.libelle-lekker.be vind je honderden recepten. Je kan gemakkelijk filteren op groentenrecepten, cholesterolarm, vegetarisch, budget …

Je vindt er veel lekkere en gezonde recepten, zonder dat het saai wordt. We gebruiken deze recepten vaak voor onze kookgroep. 

Maak van koken een leuke gezinsactiviteit! 

Tip van Sonja van de Gezinsbond!

Betrek de kinderen bij het opstellen van het menu en laat hen helpen bij het koken: samen groenten kuisen, de tafel dekken, in de pot roeren, de afwas doen... 

Maak het gezellig aan tafel! Versier de tafel met dingen die je in huis hebt. Een mooi tafellaken, kaarsen, een bloemetje, ...

Je kan er ook een spel van maken. Elk kind mag om de beurt een menu opstellen en de tafel dekken. Daarna mogen de andere gezinsleden punten geven op het eten en op de sfeer en de gezelligheid.

Neem je tijd om te koken!

Tip van Hannes van Merksemdok!

Ben je meer thuis, dan heb je ook meer tijd om te koken. Dit is de ideale gelegenheid om die recepten te proberen waarvoor je vroeger geen tijd had. Vertrekken van basisproducten zoals rauwe groenten is ook veel gezonder dan het gebruiken van verwerkte producten.